Bila Aku Jadi Cikgu: Scroll Bar Cun.

Salam 'alaik..
Nak try jadi tutor kejap. ekekek.. Ok, aku nak ajar korang cara-cara nak buat scroll bar cunlah kot macam blog aku (gile ahh, blog aku dah pink kot! tak caye aku). Benda alah scroll bar ni hanya mampu menjelma pada google chrome saja. Jadi, anda dijemput mendownload google chrome beramai-ramai. hehe




Baik, mari mulakan tutorial.
#1 Log in blog korang. Design --> Edit HTML --> Tick pada Expand Widget Template
#2 Ctrl + f taip 

]]></b:skin>

#3 Dah jumpa, copy code bawah ni

::-webkit-scrollbar {
height:12px;
width: 12px;
background-image:url(url imej anda);
}
::-webkit-scrollbar-thumb { background-image:url(url imej anda);
-moz-border-radius: 10px;
border-radius: 10px;
}


kemudian paste di atas code #2


#4 Jika anda tak mahu letak gambar, anda boleh letak kaler-kaler je untuk menceriakan scroll bar anda dengan code ini



::-webkit-scrollbar {
height:12px;
width: 12px;
background: 
#FF6699;
}
::-webkit-scrollbar-thumb {
background-color:
 #B2C0C6;
-moz-border-radius: 10px;
border-radius: 10px;
}


code ni dari: D'ya Marshmello

purple kaler untuk background scroll bar, kaler biru untuk scroll bar. Untuk kaler lain sila rujuk sini.

#5 Sebelum save template, pastikan preview dulu. Kalau dah takde error baru save ok.


SELAMAT MENCUBA. 
Tak paham boleh tanya.


maap le, tak pernah jadi cikgu

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Bila Si Dia Lupa Tarikh Penting.

Bila Lelaki Kaya Bertemu Perempuan Miskin atau Sederhana.

Gemuk Atau Kurus, Mana Yang Jadi Pilihan?