new bloglist
new home new bloglist new bloglist

13 Jun, 2011

Home » » filem hantu melayu semua lebih kurang je.

filem hantu melayu semua lebih kurang je.

Salam 'alaik..
Semalam, dikala aku tak boleh melelapkan mata dan selepas calling" dengan orang jauh, sambil chatting" dengan kawan sekolah aku memberanikan diri tengok cerita seram, Senjakala.


imej dari sini




Apa yang aku perasan, mungkin korang pun perasan juga kot. Cerita-cerita seram melayu selalu sangat buat cerita pasal saka, pendamping, dan hantu-hantu belaan yang lain. Menyebabkan jalan cerita dan mesej yang nak disampaikan daripada cerita tu akan jadi sama. Kemungkinan jalan cerita pun sama dan cliche.


"Oh, dah agak benda ni yang jadi,"


Mesti akan keluar perkataan ni dari mulut kita masa tengok cerita hantu melayu. 








Sambil tengok cerita hantu, sambil main twitter pastu bincang dengan adik aku yang sorang ni (crazeebooboo) mengenai filem hantu melayu. Betul juga apa yang dia cakap, kalau buat extreme or keluar dari kepompong hantu-hantu belaan takut pula nanti menyentuh isu-isu sensitif, pastu tak boleh masuk wayang. Rugi pula nanti. Jadi, lebih baik mereka buat cerita cliche yang boleh menguntungkan.






Aku dan crazeebooboo dah jadi 
macam penganalisa filem pula semalam. HAHA.. 

10 virus attack:

Chempaka Sari berkata...

memang masyarakat melayu kita macam ni, hantu saka yg byk sekali..

cik zaza berkata...

@Chempaka Sari tu dah tentu, masyarakat melayu sejak dulu kala lagi mmg suka membela. nak buat macam mana..

suesue berkata...

hye cik zaza! kite x suke cite hantu..seram..hehe..hantu mak limah je kite layan..ekeke

cik zaza berkata...

@suesue bagus2.. jangan tengok cite hantu nanti malam takleh tido.hehe

Farhana Jafri berkata...

standard la tu.. lgpun mmng org melayu kite ada hantu mcm tu.. tp kdg2 nk gak tgk dorang wt cite hantu hostel ke.. hantu bngunan ke.. cite omputeh pon bnyak cite hntu tp xd la sme je sume.. btul x??

cik zaza berkata...

@Farhana Jafri tu lah. rasenye mgkin cerita hantu barat tak kisah sgt nk buat extreme. sbb tu mcm2 ada.huhu

sugar2 kapas strawberry berkata...

bosan tgk hantu melayu..tak seram sgt

cik zaza berkata...

@sugar2 kapas strawberry tau xpe.. *walaupun baru semalam tengok senjakala tutup muka dengan bantal.hehe

HEROICzero berkata...

kita memang dah bosan weh ? orang lain?

tipikal melayu memang suka tengok cerita tipikal seram melayu.

selagi diorg nak, selagi tu la cerita hantu jenis2 ni ada.

bosan.

cik zaza berkata...

@HEROICzero patutlah. rasanya diorang memang suka tengok cerita yang cliche2 macam cerita hantu tu,