isu plagiat.. pendapat korang?

Salam...
tadi aku dok berblogwalking dari blog ke blog, kompem lah blog bukan rumah orang kan. huhu. sampai satu blog ni. blog yang macam biasa je macam blog aku, maksud aku penulisannya macam blog aku lah. main hentam je nak tulis hape dengan berpandukan kepada perkataan,

apa aku kisah, blog aku..

ouh, ayat tu aku main reka je. hehe. ok, berbalik kepada cerita aku tadi. blog tu ada buat tutorial. agak banyak jugaklah dan berguna. sebab aku pun ada jugak dok belajar dari blog dia. nak mencantikkan blog supaya senang sikit korang nak lepak kat sini kan. kalau dok tengok senarai tutorial memang ada niat nak buat semua sekali. tapi, apakan daya benda tu semua kebanyakannya mengarut dan kompem akan memberatkan blog aku ni. opss! aku bukan nak kata tutorial dia tak bagus. bagus, memang sangat bagus sampai tak larat aku nak pilih tapi berat blog kena jaga jugak kan. 

benda sebenar yang aku cerita.. agak lama jugak aku dok lepak kat blog dia sebab memang cantik blog dia tu sampai aku tak sanggup nak tekan 'X'. dari atas sampai ke bawah, pendek kata aku dah macam stalker lah belek blog dia satu persatu entri. sampailah satu entri ni. si penulis marah-marah someone sebab kata dia plagiat hasil penulisan orang lain. penulisan yang diperkatakan adalah tutorial. tapi aku tak sure pulak tutorial yang mana satu sebab banyak sangat macam nak kata semua pun ada jugak. sebab si penulis diserang, dia tak credit kan tutorial yang dia ambik entah dari mana entah atas alasan dia memang dia dok google tutorial tapi dia buat strategi try and error. yelah, kadang-kadang tu tak semua tutorial yang kita google kita berjaya buat kan. tu lah agaknya yang dia maksudkan dengan try and error. 

mungkin someone yang dok marah-marah tu tak puas hati sebab dia buat tutorial yang sama tapi dia tak dapat sambutan yang sama si penulis dapat atau dia syak si penulis copypaste dia punya tutorial. boleh pulak main syak-syak. huhu. tapi kan, aku masih tak berapa nak paham istilah plagiat kat sini. kalau kita refer kat mana-mana tapi kita ada tukar sikit-sikit kita masih kena credit kan reference kita kan? betul tak? ke aku salah?

aku amat memerlukan tunjuk ajar dari korang,
aku ni masih mentah bab-bab blog nak nak yang ada 
pasal plagiat ni. huhu

Ulasan

Newsberri berkata…
lebey baik letak credit, kang ade lak yg main syak2 lg...kalo sendiri pnya, letak kredit utk diri sendiri ha3...
Zazachan berkata…
@Rie kirenye even kite dah buat ayat sndiri pn kena credit kn sumber kite la kn?
Newsberri berkata…
@cik zazayup itu lebih baik..:)
sabree hussin berkata…
saya rasa la kan.. biar je. orang yang marah sangat sebab konon kena plagiat ni pun sebab dia ada kepentingan dari segi kewangan.

padahal kata nak berkongsi, bila orang dah ambik manfaat dia nak marah pulak.. apa ni kan?

nampak tak dia tak betul2 berniat nak kongsi pun. orang macam ni, yang marah sebab kena plagiat, mesti sebab dalam blog ada iklan nuffnang.. orang dah tak datang blog dia..

bab nak bagi kredit tu terpulang lah pada orang yang nak ambik entry kita tu, tak payah la nak paksa-paksa, nak marah2. untung ada orang nak plagiat.. maknanya kita ni bagus la.. daripada tak ada langsung orang hiraukan kita
lunaticg berkata…
Salam.
Kalau kita dah ambil dari mana-mana sumber lepas tu ubah sikit-sikit, tu dah memang plagiat dah la tu. Kalau tak ubah tu copypaste. Banyak blogger yg plagiat cerita dalam blog saya sampai malas dah nak kejar.
Zazachan berkata…
@sabree hussin kirenya kalo ada org plagiat kite just ckp elok2 bgtau psl tu je kn?xpyh nk melenting mrh2..tgur baik2..
Zazachan berkata…
@lunaticg sbr je la..diorg suka cerita kt blog awk tu..
Zazachan berkata…
@Rie owh..thanks matt.. x)
amin berkata…
blog sesama kita ni, kalu nak copy paste baik tanya tuan dulu, xpun beri lah credit kan, penat dia tulis korang copy paste jerkan.
Zazachan berkata…
@amin ye, penat org tu perah otak nk hasilkn satu entri tp org lain main copypaste je..
Botak berkata…
semua info dalam blog botak sejak kebelakangan ni datang daripada history channel..

perlu ke beri kredit kpd history channel..??

hahahahaha... XD
Wan Gerrard berkata…
hmm xde masalah kot kalau nak plagiat, blog ni pun untuk bacaan umum..tp jangan sampai burukkan orang lain dah la ^_^

Jom: Kalau Gerrard jadi Boss
Zazachan berkata…
@Wan Gerrard erm..tp knp isu plagiat ni mcm kecoh je di klgn blogger?

Catatan popular daripada blog ini

Bila Si Dia Lupa Tarikh Penting.

Bila Lelaki Kaya Bertemu Perempuan Miskin atau Sederhana.

Gemuk Atau Kurus, Mana Yang Jadi Pilihan?