first impression buat kita kenal seseorang, betul tak?

Salam..

day 21: someone you judged by their first impression


ada sorang kawan aku ni aku judge dia habis teruk dari first impression. jadi camtu pun sebab member aku yang satu kelas dengan dia asyik merungut pasal dia..mana taknya, balik dari kelas mesti duk bagitau dia tak suka perangai budak kelas dia tu..tapi budak kelas dia tu agak selalu jugak datang bilik dia pastu lepak-lepak situ macam aku lepak kat bilik dia.lama-lama tu jadi kenal la, "owh, ni la budak yang dak ni selalu sebut-sebut tu.."

first kenal dia lagi dah fikir yang negatif pasal dia sebab dengar cerita dari kawan aku sebelum jumpa kan tu yang jadi macam tu.agak lama jugak aku tak suka dia tu.tapi takde la buat muka ke apa, just relax.yang pasti tak timbulkan apa-apa pergaduhan pun dalam proses nak kenal dia tu.tapi lama-lama, hurm..kitorang rapat jugak.bila tengok balik perangai dia ok je.takde la yang macam member aku yang sorang tu cakap. dia cool, aku suka orang macam dia.bijak pun ye.apa lagi..senang cerita kepala aku boleh masuk la dengan dia.huhu..aku dah la susah sikit nak cari member yang satu kepala ni..


ni la member aku yang aku maksudkan kat atas.(i mean salah seorang dari mereka..)


seyes, member yang satu kepala ni kenal aku macam mana, dan tak kisah dengan perangai aku.yela, aku kan mudah melakukan proses perubahan emosi..nak kata aku cepat marah tu takde la.tapi aku jenis serius orangnya, kadang-kadang tu orang cakap aku garang.even kakak aku pun membenarkan kata-kataku ni..hehe..manusia banyak ragam, kadang-kadang kita kena sesuaikan diri dengan ragam mereka terutama orang yang rapat dengan kita.kalau tak macam mana kita nak berkawan lama dengan dia.hidup sebumbung contohnya.tapi kalau perangai dah macam tu jugak takkan kita je nak kena ikut rentak dia kan.kena la give and take.dan ada pulak yang buat pengakuan yang dia saje yang duk give member dia tak pernah give asyik take je.hurm..ada pulak macam tu.orang yang fikir macam tu adalah orang yang sombong bagi aku.sebab dia tak pernah fikir pengorbanan yang member dia tu pernah buat untuk dia.atau mungkin bagi dia pengorbanan member dia tak penting langsung, pengorbanan dia lagi penting.

kadang-kadang first impression kita ni penting nak memastikan perangai seseorang.ada orang cakap kalau kita asyik judge orang kita takde masa nak rapat dengan dia atau kata yang agak jiwang takde masa nak mengasihi mereka.sebab first manusia lebih banyak berfikir yang negatif dari positif, kalau korang ingat entri aku sebelum ni.tapi kalau kita tak judge mereka, kita takkan tahu rentak mereka maksud aku perangai mereka.kita kena jugak sesuaikan dengan diri kita baru la lama bertahan satu persahabatan tu, betul tak?kalau sebaliknya, kemungkinan akan timbul satu saat yang kita mengatakan kita tak serasi dengan kawan-kawan kita.masa tu la nak kata dia tak paham kita, asyik kita je nak paham dia..ish..ish..dah terlambat dah der..


Ulasan

Hamba Allah berkata…
aik.. asal mcm knal je org dlm pic 2... yg pakai spek yg dduk 2 bkn aisyah alina ke nme die.. ke sye yg salah org? haha.. ^_^
Zazachan berkata…
@cekgu ima eh, mmg aisyah alina pn..mane knl?huhu
Hamba Allah berkata…
hehe.. satu matrik la dlu... sem 1 satu klas... mke awk pon pnah tgk ase... hehe
Zazachan berkata…
@cekgu ima sbb sy slalu dgn dia kot..eh, tp xde la slalu sgt..hehe

Catatan popular daripada blog ini

Bila Si Dia Lupa Tarikh Penting.

Bila Lelaki Kaya Bertemu Perempuan Miskin atau Sederhana.

Gemuk Atau Kurus, Mana Yang Jadi Pilihan?