microbes kill me!

salam..
pagi yang sesuai untuk update blog ditambah pulak dengan background music yang menyenangkan dan orang lain masih belum bangun..awal aku bangun hari ni selalunye aku la orang yang paling lambat dan agak susah nak bangun..tak caye boleh tanya jijie dan zyra or tanya je mak dan ayah aku..haha..

kebizian aku sudah kurang sedikit lepas selesai lab microb yang mengambil masa sampai 2 minggu gara-gara medium yang kami buat tak menjadi pada asalnya, lepas buat balik untuk kali kedua medium tersebut dicuri pulak..aduhai..banyak sangat halangan yang kami terima..huhu..untuk kali ketiga, alhamdulillah kami berjaya proceed experiment tersebut sampai step yang terakhir..experiment ni memang lama..paling cepat pun siap ada la dalam 4 hari..tu pun kalau medium jadi ataupun takde pencuri..huhu..semalam kami habiskan dan buat step yang terakhir..step yang agak mudah sebab kena tengok bawah microscope je bakteria apa yang ada dalam yogurt yang kami isolate..lepas kenalpasti bentuk kami buat gram staining pulak..ok, fine...gram staining kami tak jadi walaupun dengan bantuan lecturer kami..kebetulan beliau ada kat situ..hehe..

agak lama la jugak..dari pukul 4 kami datang lab dan start buat staining sampai la pukul 6 lebih!huhu..gara-gara bakteria yang tak suka serap kaler crystal violet ataupun kaler safranin..sombong betul bakteria dalam yogurt ni!huhu..berkali-kali kami buat staining dan tengok bawah microscope sampai berkulat kami punya streaking plate yang dah ada colony..cepat betul depa contaminate..huhu..tapi akhirnye, dapat la jugak..setelah dicari dan usaha lecturer kami mencarinye..hehe..lecturer kami tak nampak sangat bentuk depa sebab depa bertindih..terpakse la reka-reka untuk discussion nanti..aduhai..

minggu depan kami dihantui dengan mini projek dan presentation pulak..oh, dan lagi satu test 2..huhu..kebizian masih belum penat menghantui kami..balik rumah kena jaga bubu pulak..bubu yang mengade-ngade ni takkan berhenti berbunyi selagi aku tak lepaskan dia..nak main je keje dia pastu kacau aku, kak nad dan kina buat keje..huhu..sabar je la..tapi kalau tengah tension tengok bubu main mesti rase hilang segala tension..huhu..sebab tu aku amek risiko jage dia dan bawa kat rumah sewa..sekurang-kurangnye aku akan sentiase dalam steady state condition..hehe..

aku rase nak buat satu perubahan kat diri aku..apa perubahan tu?kemudian aku bagitahu, selepas usaha aku berjaya..insyaAllah.. 




p/s aku mungkin tak update blog sekerap dulu..tapi nanti lepas semuanye selesai aku akan kembali dengan entri blog yang berkualiti dan di-update selalu..hehe


Catatan popular daripada blog ini

Bila Si Dia Lupa Tarikh Penting.

Bila Lelaki Kaya Bertemu Perempuan Miskin atau Sederhana.

Gemuk Atau Kurus, Mana Yang Jadi Pilihan?